High Power NiMH pack
för
Canon AE Motor drive
FN
Detta är inget konstruktions och bygg projekt som de andra
som är med i listan, utan endast en beskrivning av ett möjligt
och billigt sätt att reparera och förbättra en Canon High
Power NiCad Pack. I mitt fall blev resultatet en High Power NiMH Pack med
dubbelt så mycket kraft till väl under halva priset jämfört
med vad en reparation med original delar skulle ha kostat.
OBSERVERA: Om Du gör något liknande det jag har gjort
så tar jag inte på mig något ansvar utifall det skulle
vara något som går sönder. Du får se detta som ett
tips om vad som är möjligt att göra om man kan och vet vad
man gör, men det är till syvende och sist Du som är ansvarig
för vad du hittar på med dina prylar.
Min NiCad packe laddade inte som den skulle och när jag kontrollerade
så gav den ungefär 10 V ut i stället för de 14.5 V som
den borde ha givit.
Jag tog ut cellerna ur min packe genom att:
- Öppna packen vid "kontakten" till motorenheten.
- Löda loss de två kablar som motsvarar de stift (+ och -)
i kontakten som laddaren ansluts till.
- Ta loss allt "greppmaterial" från packen, notera att det förutom
botten av packen även går att ta loss både på fram
och baksidan (de två senare trodde jag var gjutna i plasten, men det
visade sig senare att så var inte fallet).
- Ta bort luckan på vänster sida genom att lossa tre skruvar,
en på var och en av sidorna fram, bak och botten (på min packe
var detta blanka metallskruvar, medan övriga skruvar var svarta).
- Nu är det möligt att få ut paketet med celler ut packen.
Nu kan Du se att kraften egentligen kommer från 12 celler i vanlig
AA storlek. Detta gör ett byte ganska enkelt även om det är
en hel del arbete. Stegen är som följer:
- Skaffa 12 celler, antingen NiCad eller NiMH, i storlek AA med lödöron
samt krympslang som passar utanpå cellerna. Jag köpte NiMH celler
och 16 mm krympslang på Clas Ohlsson ( http://www.clasohlson.se/ ).
- Löd ihop cellerna två och två och packetera dem i
krympslang. Notera att lödöronen skall böjas mot den cell
vars - ända är med i lödningen (detta för att undvika
att celler skadas av kortslutning, vilket hände mig och är något
som man gärna undviker). Se under detta arbete till att cellparen förbinds
och packeteras i krympslang till ett så kompakt ock rakt paket som överhuvudtaget
är möjligt. Det finns inte mycket extra utrymme att spela på
med felmarginaler.
- Gör en nogrann skiss över hur orginalcellpaketet sitter
ihop med celler riktade åt olika håll och efter detta plocka
sönder paketet för att komma år den i paketet ingående
extra plastbiten.
- Bygg ett nytt paket med de nya cellparen och sätt samman dem
enligt den gjorda skissen, limma med epoxi. Noteras skall att NiMH cellerna
är något tjockare än original NiCad cellerna (ungefär
0.1 mm i diametern) och att krympslangen är något tjockare än
den som Canon har använt. Dessa två saker gör att det är
nödvändigt att fila på krympslangen under sammanbyggandet
för att det färdiga paketet skall gå att stoppa in i fodralet.
Den slutliga passningen kommer troligen att vara ganska trång varför
det kan vara klokta att ha ett snöre knutet runt cellpaketets plastbit
för att underlätta uttagande under alla provningar (och eventuellt
även för att kunna ta ut paketet nästa gång det behövs).
- Täck alla bara metallytor med ett skyddande isolerande lager
lack, finns i affärer som säljer elektronikkomponenter.
Slutligen ansluts kablarna på cellpaketet, cellpaketet stoppas in i
fodralet och kablarna löds fast i läge i under kontakten till motorn
och skyddas även de med ett lager isolerande lack. Luckan på vänstersidan
monteras och greppmaterialet limmas på plats igen, och det hela var
klart.
Om Du har valt NiMH celler så tänk på att dessa
måste laddas betydligt försiktigare än NiCad celler. Maximal
laddtid är 14 timmar om man använder Canons original laddare och
det kan vara värt att hålla sig till detta, även om det är
roligt att göra en del saker själv så blir det inte roligt
om man måste göra dem allt för ofta.
Hem
|