High Power NiMH pack för  
Canon AE Motor drive FN

Detta är inget konstruktions och bygg projekt som de andra som är med i listan, utan endast en beskrivning av ett möjligt och billigt sätt att reparera och förbättra en Canon High Power NiCad Pack. I mitt fall blev resultatet en High Power NiMH Pack med dubbelt så mycket kraft till väl under halva priset jämfört med vad en reparation med original delar skulle ha kostat. 

OBSERVERA: Om Du gör något liknande det jag har gjort så tar jag inte på mig något ansvar utifall det skulle vara något som går sönder. Du får se detta som ett tips om vad som är möjligt att göra om man kan och vet vad man gör, men det är till syvende och sist Du som är ansvarig för vad du hittar på med dina prylar. 

Min NiCad packe laddade inte som den skulle och när jag kontrollerade så gav den ungefär 10 V ut i stället för de 14.5 V som den borde ha givit. 

Jag tog ut cellerna ur min packe genom att: 

  1. Öppna packen vid "kontakten" till motorenheten.
  2. Löda loss de två kablar som motsvarar de stift (+ och -) i kontakten som laddaren ansluts till.
  3. Ta loss allt "greppmaterial" från packen, notera att det förutom botten av packen även går att ta loss både på fram och baksidan (de två senare trodde jag var gjutna i plasten, men det visade sig senare att så var inte fallet).
  4. Ta bort luckan på vänster sida genom att lossa tre skruvar, en på var och en av sidorna fram, bak och botten (på min packe var detta blanka metallskruvar, medan övriga skruvar var svarta).
  5. Nu är det möligt att få ut paketet med celler ut packen. 
Nu kan Du se att kraften egentligen kommer från 12 celler i vanlig AA storlek. Detta gör ett byte ganska enkelt även om det är en hel del arbete. Stegen är som följer: 
  1. Skaffa 12 celler, antingen NiCad eller NiMH, i storlek AA med lödöron samt krympslang som passar utanpå cellerna. Jag köpte NiMH celler och 16 mm krympslang på Clas Ohlsson ( http://www.clasohlson.se/ ).
  2. Löd ihop cellerna två och två och packetera dem i krympslang. Notera att lödöronen skall böjas mot den cell vars - ända är med i lödningen (detta för att undvika att celler skadas av kortslutning, vilket hände mig och är något som man gärna undviker). Se under detta arbete till att cellparen förbinds och packeteras i krympslang till ett så kompakt ock rakt paket som överhuvudtaget är möjligt. Det finns inte mycket extra utrymme att spela på med felmarginaler.
  3. Gör en nogrann skiss över hur orginalcellpaketet sitter ihop med celler riktade åt olika håll och efter detta plocka sönder paketet för att komma år den i paketet ingående extra plastbiten.
  4. Bygg ett nytt paket med de nya cellparen och sätt samman dem enligt den gjorda skissen, limma med epoxi. Noteras skall att NiMH cellerna är något tjockare än original NiCad cellerna (ungefär 0.1 mm i diametern) och att krympslangen är något tjockare än den som Canon har använt. Dessa två saker gör att det är nödvändigt att fila på krympslangen under sammanbyggandet för att det färdiga paketet skall gå att stoppa in i fodralet. Den slutliga passningen kommer troligen att vara ganska trång varför det kan vara klokta att ha ett snöre knutet runt cellpaketets plastbit för att underlätta uttagande under alla provningar (och eventuellt även för att kunna ta ut paketet nästa gång det behövs).
  5. Täck alla bara metallytor med ett skyddande isolerande lager lack, finns i affärer som säljer elektronikkomponenter.
Slutligen ansluts kablarna på cellpaketet, cellpaketet stoppas in i fodralet och kablarna löds fast i läge i under kontakten till motorn och skyddas även de med ett lager isolerande lack. Luckan på vänstersidan monteras och greppmaterialet limmas på plats igen, och det hela var klart. 

Om Du har valt NiMH celler så tänk på att dessa måste laddas betydligt försiktigare än NiCad celler. Maximal laddtid är 14 timmar om man använder Canons original laddare och det kan vara värt att hålla sig till detta, även om det är roligt att göra en del saker själv så blir det inte roligt om man måste göra dem allt för ofta. 
 
 
 Hem